Carlos Moreno o 15-minútovom meste: Nie je to o minútach, ale o spokojnej dostupnosti
Carlos Moreno je francúzsky vedec, jeden z najvplyvnejších hlasov v Európe v oblasti mestského rozvoja a autor revolučného konceptu 15-minútového mesta, ku ktorému sa plánovanou zmenou územného plánu priblížia aj Košice. Vedec mesto navštívil v rámci konferencie 15-minútové mesto – mesto budúcnosti organizovanou Summer Institute Technickej univerzity v Košiciach. V krátkom rozhovore nám porozprával, ako by mali mestá postupovať pri zavádzaní tohto konceptu do svojho plánovania a čo im môže stáť v ceste.
Aké mestské prvky alebo “suveníry” ešte bránia mestám vytvoriť 15-minútové štvrte, v ktorých obyvatelia nájdu všetko, čo k bežnému životu potrebujú?
Rozsiahle štvrte plné kancelárií sú v mnohých mestách jednou s hlavných prekážok pri vytváraní polycentrických miest, keďže sa v nich sústreďuje veľa ľudí, ktorí tam musia dochádzať. Ďalšou prekážkou je prítomnosť veľkých nákupných centier na predmestiach, ktoré lákajú ľudí, aby tam nakupovali, čím sa zhoršuje alebo dokonca ničí lokálna ekonomika.
Okrem 15-minútových miest rozprávate aj o 30-minútových oblastiach. O čo ide?
Koncept polycentrického mesta 15-minútových štvrtí je založený na zabezpečení šiestich základných funkcií pre skutočnú kvalitu života v “spokojnej dostupnosti.” Konkrétny počet minút nie je až tak dôležitý.
V husto obývaných štvrtiach hovoríme o 15 minútach, pre redšie obývané oblasti sme ten istý koncept adaptovali na 30 minút. Na rozdiel od 15-minútového mesta, kde riešime hlavne pešiu a cyklo dostupnosť, v 30-minútových oblastiach podporujeme aj rôzne iné spôsoby mobility, ako napríklad verejnú dopravu, zdieľané elektromobily, a tak ďalej. Takáto zóna by mohla mať polomer aj 50 kilometrov a obsahovať viacero obcí, ktoré môžu spolupracovať, namiesto toho, aby sa každá snažila mať svoje vlastné kultúrne centrum, plaváreň či iné služby.
6 základných funkcií, ktoré by podľa Morena mala každá 15-minútová štvrť či 30-minútová oblasť zabezpečiť v spokojnej dostupnosti:
1. Dobré životné podmienky, sociálne bývanie a dostatočnú plochu na bývanie
2. Významné zníženie dlhého dochádzania za prácou vďaka decentralizácií
3. Čo najkratšie vzdialenosti pre dodávateľov
4. Zdravotnú starostlivosť o duševné a fyzické zdravie
5. Prístup k vzdelaniu a kultúre
6. Prístup k čistej vode, vzduchu a zeleni
Ako môže mesto prejsť na model 15-minútového mesta?
Vo všeobecnosti si to vyžaduje politickú vôľu miestnej samosprávy, teda starostu alebo primátora, a transformáciu miestneho územného plánu. Kompaktné mesto nevznikne, ak v meste môžu stále vznikať rozsiahle monofunkčné oblasti, ako napríklad veľké plochy s nákupnými centrami alebo čisto obytné zóny bez potrebných služieb. Je dôležité mestské štvrte navrhovať tak, aby sa navzájom dopĺňali, vďaka čomu bude blízko seba väčšina toho, čo obyvatelia potrebujú – to je základ polycentrického mesta.
Kde začať, ak má samospráva vôľu ísť do toho?
Podstatné je vytvorenie podrobného plánu. Nemôžeme zostať pri teórii, ale použiť holistický, vedecký prístup a mať poriadny prehľad o tom, kde ľudia žíjú, aké máme susedstvá a aké služby a infraštrúktra v nich už existuje. Treba preskúmať mesto takmer meter po metri, ulicu po ulici a zapojiť do toho aj obyvateľstvo.
Existujú tiež rôzne databázy a digitálne nástroje na geopriestorovú analýzu a na určenie toho, aká je situácia kvality života na konkrétnych miestach v našich mestách. Súčasné vybavenie môžeme následne rozdeliť podľa typu funkcie, ktorú napĺňa – bývanie, práca, zásobovanie, vzdelávanie, starostlivosť alebo voľný čas. Vieme si tak vytvoriť presnú mapu toho, kde aká vybavenosť chýba, čo nám umožní identifikovať priority pre rozvoj a plánovať budúce investície do infraštruktúry a služieb, ktoré skutočne zodpovedajú potrebám ľudí.
Rozhovor vznikol počas medzinárodnej konferencie 15-minútové mesto, mesto budúcnosti, ktorá bola realizovaná s finančnou podporou Košického samosprávnyeho kraja a vďaka spolupráci s Technickou univerzitou v Košiciach.