Chcem vytvoriť technológiu, ktorá bude komponovať moju hudbu večne
Tatsuru Arai ukončil bakalárske štúdium kompozície na Tokyo College of Music. Magisterské štúdium kompozície, počítačového programovania a multimédií, ukončil v Berlíne. Jeho hlavnou umeleckou témou je integrácia klasických skladieb do novej technológie. Pracuje na koncepte Hyper Serial Music, algoritmu hudby generovanej technológiami, ako je umelá inteligencia. Vystupoval na Kinetica Art Festival (Londýn), Tanztage (Berlín), Flow Festival (Helsinki Fínsko), CTM Transmediale festival (Berlín), MADATAC Festival (Madrid Španielsko), ACT Festival (Gwangju Južná Kórea), atď.
Tatsuru od septembra do novembra 2023 absolvuje v Košiciach v Creative Industry Košice umeleckú rezidenciu v ramci Európskej mediaartovej platformy (EMAP). CIKE je členom siete od minulého roka.
Na produkcii site-specific multižánrového umeleckého diela pod názvom Tvár vesmíru (Face of the Universe) bude pracovať spoločne s košickým umelcom a pedagógom Borisom Vaitovičom. Výsledné dielo uvedú umelci počas tohtoročného festivalu Art & Tech Days and Conference.
Ako by ste definovali kreativitu?
Myslím si, že definícia kreativity je vytvárať a produkovať bezprecedentnú hodnotu, technológiu, teóriu. Podľa mňa ale nie je ľahké definovať kreativitu, pretože nikto nemôže poznať všetky minulé fenomény. V mnohých prípadoch vytvárame len malú časť ako indivíduum, osoba.
Čím je podľa vás umenie nových médií jedinečné?
Študoval som kompozičné techniky a dejiny hudby na vysokej škole v Tokiu a Berlíne. Najmä počas posledných 300 rokov došlo k rozšíreniu kompozičných techník o akustickú štruktúru zvuku, ak použijem metaforu, bolo to ako “veľký tresk”. Uvedomil som si, že to závisí od priemyselnej revolúcie a rozvoja vedy a techniky. O mediálne umenie som sa začal zaujímať kvôli vzťahu medzi technológiou a históriou hudby a kompozičných techník. V posledných rokoch sa technológia takmer každý rok modernizuje vďaka rozvoju vedy a akumulácii minulosti. Ak má umelec nový nápad, môže sa zrodiť jedinečné mediálne umenie.
Aké výzvy a príležitosti predstavujú nové technológie a médiá, s ktorými pracujete vo svojej tvorbe?
Na tvorbu zvuku a vizuálu používam hlavne MAX/Jitter, ktorý ale zatiaľ nemá mnoho funkcií umelej inteligencie. Myslím si, že v blízkej budúcnosti môže prísť veľa možností. Osobne mi to, čo chcem implementovať, trvá 3 roky. Ale v tomto je problém aj na mojej strane, keď napríklad nemám dostatok techniky alebo znalostí.
Myslím si, že technické zručnosti a znalosti sú podstatou pre realizáciu kreativity a umeleckej vízie. Napríklad, počas renesančnej éry, sa mohli považovať za takmer identické obe. Aj keď mám umeleckú víziu, ale nemám dostatok technických zručností a vedomostí, vo výsledku sa to odrazí na kvalite mojej práce.
Ako sa bude v najbližších rokoch vyvíjať vzťah medzi umením a technológiami?
Nie som veľmi citlivý na nové trendy, ale ChatGPT atď. sa v poslednom čase stal aktuálnou témou. Tieto APP nevedú ľudí práve k správnej odpovedi, a ak si neuvedomíme, ako fungujú,môžu na nás mať niektoré škodlivé účinky. Umelá inteligencia sa však stane bežnejšou v oblasti umenia. Mojou špecializáciou je hyperseriálová hudba, ktorú som vytvoril, a je jednou z najkomplikovanejších hudieb v histórii. Vnímam ju ako rozšírenie tradičnej umeleckej formy. Ide mi o to, aby som mnohé kompozičné techniky systematizoval a vytvoril si svoj systém, niečo podobné ako umelá inteligencia, akurát založená na mojej hudobnej technike, technológii. Tento systém by trvalo komponoval moju hudbu. Chcem vložiť svoje kompozičné myšlienky a techniky do systému, ktorý môže pokračovať v komponovaní mojej hudby večne.
Akú úlohu zohráva umenie nových médií pri formovaní nášho chápania technológií a ich vplyvu na spoločnosť?
Vývoj technológií a vedy úzko súvisí s našou spoločnosťou, avšak, vždy sú to dve strany tej istej mince. V závislosti od toho, ako s nimi človek narába, môžu mať na spoločnosť nebezpečný vplyv.
Myslím si, že vývoj technológií a vedy úzko súvisí s našou spoločnosťou, avšak vždy sú to dve strany tej istej mince a v závislosti od toho, ako s nimi človek narába, môžu mať na spoločnosť nebezpečný vplyv.
Napríklad, pred 78 rokmi boli na Hirošimu a Nagasaki zhodené atómové bomby, ktoré zabili približne 210 000 ľudí. Od havárie jadrovej elektrárne vo Fukušime v roku 2011 som sa začal učiť o vede, technológiách a energetickej politike. Na druhej strane, však vývoj techniky, vedy a energetických technológií prispel pre ľudí k mnohým pozitívnym aspektom.
Vo svojom projekte Tvár vesmíru hovorím, že “princíp ekosystému sa zrodil z jadrovej fúzie slnka”. Myslím si, že človek by mohol realizovať technológiu jadrovej fúzie ako “slnko na Zemi”. Umenie nových médií nám môže ukázať hranice pozitívnych aj nebezpečných aspektov technológie. Vďaka technológiám by sme mohli byť schopní prekročiť rôzne oblasti vedy a umenia.
V septembri prídete do Košíc v rámci rezidencie Europan Media Art Platofm (EMAP) v CIKE. Čo plánujete v Košiciach robiť?
Počas rezidenčného programu EMAP v CIKE, ktorý sa začne v septembri, budem zbierať fotografie kvetov v rámci prieskumu ekosystému v okolí Košíc. Pomocou nich môj systém a A.I. generuje vizuál a zvuk. Mojím cieľom je vytvoriť priestor, kde ľudia môžu zažiť vnímanie vesmíru cez kvety v mestách.
Pôjde o spoločné dielo so slovenským mediálnym umelcom Borisom Vaitovičom. Doteraz bola Face Of Universe realizáciou toho, čo dokážem, ale dúfam, že táto spolupráca s ním sa vyvinie do novej fázy tohto projektu.
Zem a ľudské ekosystémy sú založené na slnečnej energii jadrovej fúzie a rodia sa z nej. Na druhej strane, keď sa zrodili planéty, začali vytvárať z chaosu geometrické vzory, ktoré sa môžu formovať ako tvar kvetu. Chcem a dúfam, že projektom Tvár vesmíru pripomeniem divákom históriu civilizácií a ekosystémov.
Invisible Mag z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Fond na podporu umenia je hlavným partnerom projektu.