Dvorná grafička Art & Tech Days stojí aj za interiérom stanice na Lomnický štít. Dizajnérka Mária Bujňáková
Rodáčka z Kežmarku si pre svoje pôsobenie vybrala hlavné mesto východného Slovenska. Za posledné tri roky od dokončenia magisterského štúdia na Technickej univerzite v Košiciach sa Mária skutočne nenudila. Je produktovou, grafickou a interiérovou dizajnérkou a ešte aj internou doktorandkou na Katedre dizajnu. O tom, ako prepája škandinávsky štýl so svojimi prácami, o prvých krokoch k budúcej profesii/hobby či nápadoch na inšpiráciu pre Art & Tech Days festival alebo naratívne dizajnérske produkty, sa dozvieš v nasledujúcom článku.
17 rokov a tapetové štúdio v Málage
Mária bola od skorého detstva vedená k disciplínam, ktorým sa venuje v súčasnosti. Máriin otec si ako stolár pomáhal so skicami jej vtedy ešte len 10-ročného brata pri návrhoch kuchýň. Neskôr, keď sa bolo treba rozhodnúť pre strednú školu, Mária absolvovala rýchlokurz, kedy sa ako prvá umiestnila na zozname prijatých študentov na odbor propagačné výtvarníctvo v Kežmarku. S podporou tejto školy sa jej už ako 17-ročnej podarilo na mesiac vycestovať do španielskej Málagy.
„Bola to pre mňa prvá skúsenosť, kedy som sa takto dostala do zahraničia a mohla využívať cudzí jazyk. Intenzívne som pracovala v tapetovom štúdiu, kde som si osvojila potrebné softvéry pre nasimulovanie interiéru s tapetou či spracovanie 2D alebo 3D objektov pre moje návrhy. To mi pomohlo v mojich prácach aj neskôr a dodnes s nimi pracujem,“ vraví Mária. V bratových stopách pokračovala na východné Slovensko do Košíc: Mária študovala v Ateliéri inovácie pod vedením prof. Ing. Tibora Uhrína, ArtD. so zameraním na produktový dizajn.
Od Ryba Košice k IKEA mentoringu
Mária priznáva, že sa po dokončení magisterského štúdia začala viac venovať grafike a rozhodovala sa, čo bude nasledovať. Cez priateľku sa dozvedela o stáži cez Creative Industry Košice v Ryba Košice. Spoločnosť ju prijala na 3-mesačnú kreatívnu rezidenciu, počas ktorej im navrhla darčekový predmet – stojan na vizitky a šperk zároveň. Ten sa neskôr predával na festivale Pohoda. Podobne v roku 2016 vycestovala na pracovnú stáž cez projekt Erasmus pre mladých podnikateľov v švédskom meste Bohus s navrhovaním interiérových prvkov. Pod dohľadom mentorky z IKEY sa Mária oboznámila s celkovým procesom výroby produktov a sústredila sa na prácu na detskom zariadení s dizajnom škandinávskych zvieratiek, ktoré sú dnes umiestnené v Tabačke.
„Táto stáž bola pre mňa veľmi cenným zážitkom. Spoznala som mnoho nových technológií a noviniek v štokholmských showroomoch, o ktorých zatiaľ na Slovensku nie je ani chýru. To mi pomohlo v rozhľade a prístupoch, ktoré v svojej práci využívam dennodenne.“
S Furnicoolture až na Lomničák
Mária nepracuje len sama. Spolu s bratom dizajnérom a jeho manželkou dizajnérkou si trojica vytvorila vlastné dizajnérske štúdio s pozliepaným názvom Furnicoolture (nábytková kul(cool)túra). Zatiaľ bez fyzického pracoviska a často na diaľku sa venujú návrhom verejných a obytných priestorov, grafike, identite či produktom. Ich snáď najväčším úspechom je zrealizovaný návrh interiéru nástupnej stanice Skalnaté Pleso na jeden z najikonickejších vrcholov Slovenska, Lomnický štít.
„Pri tomto návrhu sme sa inšpirovali priamo Tatrami. Snažili sme sa zoštylizovať skaly na horách do polygonálnych tvarov. O nadčasovosť dizajnu sa postaral najmä ojedinelý materiál z Portugalska – Valchromat®. Okrem iného sme vytvorili časovú os histórie tejto lanovky a interaktívnu stenu pre cestujúcich. Hore na Lomnickom štíte návštevníkov taktiež čaká photo point s vyobrazením brady; je totiž známe, že Slováci volajú Lomničák Dedo.“
Identita 4 ročníkov multimediálneho festivalu Art & Tech Days
Pre Máriu je to už štvrtý rok, čo tvorí kompletnú identitu 6-dňového novembrového festivalu, ktorý prepája umenie a technológie na pôde košického Kulturparku a vytvára priestor pre osobnosti vedy, IT, kultúry, dizajnu a umenia na vzájomné spoznanie sa. Od „matrixového “ písma k téme umelej inteligencie sa Mária osvedčila ako inovatívny a uchopiteľný dizajnér pre spracovanie daného festivalu. Obsahovým motívom Art & Tech Days 2019 sú jazyk a komunikácia ako univerzálne, no občas ťažko uchopiteľné nástroje pre výmenu informácií.
„Jazyk vnímam ako komunikačný kanál na zdieľanie informácií, a to som sa snažila vyjadriť aj pomocou grafiky. Pracovala som v 3D programe, v ktorom som vzor a text skonštruovala v axonometrii. V grafickom prevedení som technickému štýlu dodala viac dynamiky a doplnila o znaky z morzeovky padajúce cez vzniknuté kanály. Tohtoročná farebnosť bude žiarivá neónová,“ vysvetľuje Mária. Na Art & Tech Days si lístky môžeš kúpiť už teraz a zoznámiť sa s témou jazyka a komunikácie zo všetkých uhlov. Vstupenky nájdeš tu.
Dizajn, ktorý rozpráva príbehy
Mária sa v rámci svojho doktorandského štúdia na FUTU, Katedra inovácie, venuje naratívnemu dizajnu, teda dizajnu s príbehom. V praxi to znamená, že vytvorený produkt používaním núti človeka pochopiť, čo sa snaží povedať. Niekedy môže ísť o prvok humoru ale často aj ponaučenia. Mária rada spája podobné motívy dokopy, výsledkom bola aj jej diplomová práca s názvom SEVEN. Odkazuje nimi na ľudské neresti a 7 smrteľných hriechov, ktoré by si mal človek v dnešnej dobe uvedomiť, či už to je samoľúbe zrkadlo s jemnými ostňami, ktoré sa po dlhšej chvíli stáva nepríjemné na dotyk alebo žobráčsky vyobrazený stojan, ktorý nabáda človeka k štedrosti. Podobne je na tom aj stolová hra Panelák, ktorú podporil aj Fond na podporu umenia.
„Som veľmi všímavá, a preto svoje nápady väčšinou čerpám zo života. V banálnych veciach vidím nápady, ktoré sa dajú zrealizovať ako napríklad aj hra Panelák. V bytovke predsa žijem celý život; poznám ho natoľko, že som sa rozhodla jeho charakter a postavy v ňom opísať vtipným spôsobom. Rovnako je to pri produkte Stairs Generation, ktorý zahŕňa moje spomienky a vykecávanie sa s kamoškou na panelákových schodoch v 90. rokoch.“
Mária získala ocenenie výherného autorského návrhu dizajnovej tapety v súťaži TA-PE-TY dva roky po sebe s motívom PI-HA (piroh&haluška). S týmto motívom sú taktiež na predaj detské, čisto slovenské hračky. Mária pracovala aj na identite košickej Bicycle Garage, predajných stánkoch, cyklostojanoch a recepciách v obchodnom dome Aupark Košice.
Papierová úchylka
Každý dizajnér musí mať na niečo úchylku. Mária napríklad odmala zbiera papiere a vlastní niekoľko ich vzorkovníkov: „Všetky deti nosili do školy množstvo papierov do zberu, ja som ich odnášala naspäť domov. Milujem papier – jeho kvalitu, farbu a iné vlastnosti, možnosti jeho poskladania alebo väzby. Pomáha mi to premýšľať nad ním ako nad materiálom, ktorý môže mať aj iné využitie. Svietidlo Mola z dielne Furnicoolture obsahuje tienidlo z papiera.“
Všetky produkty, na ktorých sa Mária Bujňáková podieľala alebo vytvorila samostatne, nájdeš na portáli Furnicoolture. Stretnúť osobne a prebrať s ňou všetky detaily vizuálnej identity môžeš počas Art & Tech Conference už 21. novembra 2019.