Audiovizuálne štúdio Woont tvorí populárnu komerčnú reklamu i kvalitnú dokumentáciu

Štúdio Woont je produkčnou spoločnosťou, ktorá sa zameriava na digitálne médiá — film, fotografiu, audio a všetko, čo s tým súvisí. Špecializujú sa na produkciu a ich silnou stránkou je, že všetko potrebné vedia realizovať in-house vo vlastnom priestore. Často tak popri fotení či natáčaní pripravujú i skauting ľudí, casting či styling. Vo svojom priestrannom štúdiu sa okrem ich práce venujú i budovaniu zázemia pre fotografov a filmárov na východnom Slovensku. V súčasnosti pracujú aj s Foto Academy by CIKE, na fotení izieb Invisible hotela. Prečítajte si o ich ceste, za tým čím sú dnes. 

Sme v najväčšom fotografickom štúdiu v Košiciach. Ako ste sa k nemu dopracovali?

Peter: Veľmi ťažko a veľmi dlhodobo. My sme v podstate začínali niekedy pred 15 rokmi. Každý mal svoju cestu. Neskôr sme sa spojili a začali sme spoločne budovať profesionálny vzťah, spoločne sa nanovo učiť, lebo vtedy, na konci 90. rokov, ešte neboli také možnosti, neboli tu workshopy, školy a štúdiá a bolo ťažké získať informácie, pretože to know-how sa vtedy neodovzdávalo. Tak sme si kúpili prvé svetlá, vyrobili svoj vlastný set up, a postupne sme nakupovali techniku a učili sa s ňou pracovať.

Ján: V jednom bode sme si našli ateliér na Hlavnej ulici, v tom čase ale nikto nevedel, kto sme a čo robíme. Nikto nás nepoznal, ale mali sme obrovskú odvahu. Robili sme bežne i svadby a portfólio sa budovalo len pomaly. Neskôr začala spolupráca s modelingovými agentúrami, spolupráca s miestnymi návrhármi. Cez nich prišli prvé veci, ktoré boli potom v časopisoch a všetko sa to začalo akoby zbierať.

Prečo ste sa rozhodli presťahovať sem, do areálu na Strojárenskej?

P: Pribúdali nám komplexnejšie zákazky a v starom ateliéri sme mali pocit, že sa tam fyzicky už nedá pracovať. Vedeli sme, že si musíme nájsť niečo nové. Prezreli sme si mnoho priestorov a v istom momente našli práve tento na Strojárjenskej. Bola to kedysi zváračská dielňa. Chcelo to veľa investícií, energie a času. Pracovali sme 7 dní v týždni, 14 až 16 hodín denne. Odchádzali sme v noci a prichádzali ráno. Takto to trvalo 4 roky, ale ten čas bol potrebný na to, aby sme niečo vybudovali. 
 
V čom ovplyvnil vašu prácu nový veľký priestor?

P: Vedeli sme, že zmysel to bude mať len vtedy, ak si budeme môcť robiť všetko in-house. Od návrhu až po realizáciu. A keď potrebuješ niečo robiť externe, je to vždy problém. I preto tu máme aj nahrávacie audio štúdio. Zbehneme dole, nahráme si voiceover a je to. Vieme tu pracovať so svetlom tak, ako potrebujeme a realizovať veci, ktoré sme predtým nemohli. Zároveň je tu ten komfort, že tu môže byť naraz i 10 ľudí, dajú si tu kávu, posedia a čokoľvek sa robí, hneď sa to i postprodukuje. 
 
J: Na to, aby sme dokázali uživiť firmu, musíme mať viaczdrojové financovanie. Ide aj o to môcť konkurovať Bratislave a iným štúdiám. Predtým to bol problém. Nemali sme dostatočnú techniku a prenajímanie bolo nevýhodné. Tak sme si povedali okej, kúpime kameru za 50 tisíc eur, budeme ju splácať, ale posunie nás to enormne posunie. Nemôžeš byt profesionál, ak tú techniku nemáš denne v rukách. V čase, keď sme začínali, nikto tu na východe toto vybavenie nemal. Dnes si ho môže ktokoľvek prenajať u nás. Woont už svojim spôsobom tvorí pre fotografov a video tvorcov zázemie, pretože si u nás môžu prenajať všetku našu techniku.

Ktoré projekty boli pre Woont tak dôležité, že nejakým spôsobom zmenili spôsob vášho fungovania?

P: Spot o Košiciach ako EHMK 2013 bol zlomový. Na tom spote sme pracovali pre Visit Košice asi pol roka. Bolo to dosť náročné. Vyzerá to všetko ako prirodzený život Košíc, ale bolo tam asi 120 komparzistov. 
Po čase sme sa dozvedeli, že spot je nominovaný na nejakú cenu na festivale v Karlových Varoch. Potom nám zavolali, že spot spomedzi 163 krajín vyhral prvú cenu. Keď sa nás pýtali, či prídeme na udeľovanie cien, my sme povedali, že nie, veď nemáme čas. (Smiech) Nakoniec sme si však tú cenu za našu prácu šli prevziať. Je to najstarší festival turistických filmov a na mieste sme boli skutočne prekvapení z toho, aké veľké podujatie to bolo. Navyše, sme k sebe extrémne kritickí a rovnako to bolo s týmto spotom. Začalo sa na tom robiť na jeseň a to už z mesta odchádza atmosféra i zeleň. My sme však vedeli psychologicky, že tam nemôže byť ani mláčka či zatiahnutá obloha. Mohli sme si tú prácu uľahčiť, ale neurobili sme to. Celý spot je slnečný a všetci sa usmievajú. 
 
P: Hodnotné pre nás sú i videoklipy, hoci ich nerobíme príliš často. Posledným takým bol klip pre Peter Bič Project. Pre nás sú takéto projekty neziskové, keďže sme ochotní investovať celý rozpočet do produkcie, pretože si tak môžeme dovoliť vyskúšať rôzne veci. Je to ale pre nás doslova workshop a teambuilidng. Sme spolu od rána do večera, je tam stres, nápor, radosť. Taký workshop si nedokážeš nikde zaplatiť.

Sledujete trendy?

J: Od Kubricka, Hitchcocka a iných starých režisérov, sa dá naučiť toľko vecí, že doteraz ich nezvládam a nezvláda ich 90 % produkcie, ktorá sa robí nie len na Slovensku, ale aj celosvetovo. Tie filmové zásady a zásady strihu sú dané a sú dosť jasné. Ale čo sa dá sledovať, je vývoj skratkovitosti, rýchlosť strihu, ako veci skracovať a zefektívňovať. To sú veci z Instagramu, Facebooku a z YouTube. Čo je dôležité sledovať je tá technologická časť a tipy záberov. Musíš to aktívne sledovať, lebo keď vynecháš tri mesiace, tak už si to zmeškal. 
 
Po všetkých vašich nadobudnutých skúsenostiach ste sa nedávno rozhodli v spolupráci s Creative Industry Košice pripraviť projekt Foto Academy. O čo v ňom vlastne ide?

J: My sme sa s CIKE dostali do kontaktu priamo, keď sme boli v Escalatore. Vybrali nás a celý ten program bol výborný. Vlastne tam sme pochopili aj to sieťovanie a spoznávanie ďalších ľudí, ktorí tu fungujú. Prvý krát sme sa tam skutočne zamýšľali nad tým, čo je vízia a misia Woontu. Uvedomili sme si, že nejde o to, aby my sme boli najlepšími kameramanmi a fotografmi, ale o to, aby sme pomohli vybudovať ten priestor, ktorý bude rozvíjať ľudí, ktorí sú tu. Celé Košice, celé mesto. A preto čo sa týka akadémie, keď CIKE prišlo s týmto nápadom, tiež potrebovali riešiť produkciu a fotografov. My do toho investujeme našu časť práce, oni zas svoju, vedia to celé zmanažovať. 
 
P: Ako sme už vraveli, keď sme začínali my, nebolo tu nič, tak sme si povedali, že prečo im neponúknuť to, čo už vieme, aby sa netrápili tak, ako sme sa trápili my. Ten svet solitérstva a skrývania know-how pre nás nie je podstatný. Skôr chceme tie informácie podávať ďalej. Zároveň budeme vedieť, že existujú ďalší ľudia, ktorí sa niečo naučili, ktorí niekam smerujú. Vieme ich potom osloviť, ak by sme riešili nejakú väčšiu produkciu a spoločne ako tím vytvoriť nejaké väčšie dielo.

Aká je koncepcia tohto projektu?

J: Mení sa to, pointou však je, aby CIKE malo koho osloviť. Komerční fotografi sú totiž pre neziskovku drahí. Išlo teda o to, ako mať dostatok kvalitných fotografov. Samozrejme, každý má svoj vlastný rukopis, ale ide o to, aby nakoniec všetci podali kvalitný výstup. Tak vznikol koncept podpory ľudí, ktorí majú záujem, chcú robiť, ale chýbajú im nejaké zručnosti. Tak sme nastavili štýl workshopov, ktoré ich vyškolia k tomu, aby z nich na konci boli hotoví tvorcovia, ktorí vedia pracovať samostatne, ale zároveň jeden druhého zastúpiť. Nakoniec sa prihlásilo asi 60 ľudí.Tie portfóliá boli skutočne zaujímavé. 
 
Neskôr, na základe osobných pohovorov, sme zisťovali i to, či budú vedieť pracovať v tíme. Pre fotografa je veľmi dôležité vedieť pracovať v tíme, nepresadzovať len svoje videnie, vedieť komunikovať s klientom a podobne. Po zodpovednom výbere sa vybrali ľudia, ktorí tam sú teraz. Učíme ich postupne pracovať so svetlom, najprv simulovane u nás v ateliéri. Neskôr sa však pôjde priamo do hotelových izieb Invisible Hotel.

Ako spomínate podstatnou súčasťou workshopu je i fotenie izieb Invisible Hotela. Ako to bude prebiehať?

J: Je potrebné prispôsobiť fotky tomu, že budú dosadzované do online prostredia. Čiže musíme už od začiatku nastaviť samotné zadanie. My so študentmi nafotíme najprv modelovú izbu, prejdeme si technológiu, svetlo a rôzne zákutia toho fotenia. Ďalšie izby by už však mali fotiť sami a budú mať k dispozícii náš mentoring. Je to zdĺhavejší proces, ale je dôležité, aby študenti pracovali, učili sa aj samostatne a mali prax. 
 
P: Dôležité je, že dostanú naše 20-ročné skúsenosti v 10 workshopoch. 
Vybudovali ste štúdio, ste súčasťou veľkých produkcií, dnes odovzdávate know-how v projekte foto akadémie. Aké má ešte Woont vízie do budúcnosti? J: Chceme sa o x rokov pozerať na to, že tá naša oblasť pôsobenia, teda fotografia a video produkcia, sa v Košiciach rozrástla a že sme tomu nejako pomohli.

Páčil sa vám článok? Košice sú plné takýchto príbehov a my vám ich pravidelne prinášame. Objavte s nami neviditeľné. Sledujte nás na sociálnych sieťach a rezervujte si izbu s The Invisible Hotel.

Zdieľaj nás na sociálnych sieťach:

Mohlo by ťa zaujímať